Billedkunst, astrologi og filosofi  
Følelser og hjerne
Fascisme og faresignaler
Hjernemedicin og konsekvenserne
Opdragelse og tillid
Er verden bevaringsværdig
 
 

Lydighedens dilemma

Da jeg i sin tid tog HF-eksamen i psykologi havde vi også om Stanley Milgrams forsøg med at undersøge, hvad der sker, hvis ordrer fra autoriteter strider mod vores grundlæggende moralske normer.

Forsøget blev annonceret som et indlæringsforsøg, hvor man ville undersøge om straf gavner indlæring, og man søgte personer, hvis opgave det var at tildele en elev elektriske stød i stigende strømstyrke, hvis eleven begik fejl i en indlæringsproces. Processen blev ledet af en forsøgsleder, som vejledte læreren, der tildelte afstraffelser/strøm.

Eleven blev anbragt i en boks, og elektroder blev tilsluttet. Læreren som skal tildele afstraffelser, sidder ved et bord med knapper til at trykke på, for at tildele afstaffelserne ved evt. fejl i gentagelse af indlæringen.
Hvad de skiftende lærere, som havde meldt sig til forsøget, ikke vidste, var at det i virkeligheden var dem selv, der var forsøgtpersonerne, og at forsøget i virkeligheden drejede sig om, hvor langt man kan få mennesker til at gå m.h.t. at skade andre mennesker eller påføre dem smerter, hvis en autoritet udsteder
ordrerne og påtager sig ansvaret.

Eleven inde i boksen var en skuespiller som ingen stød fik!
Mange forsøgspersoner (læreren som tildelte stød) adlød forsøgslederen, uanset hvor højt eleven klagede sig og bad om at blive sluppet fri.
Forsøgspersonerne fik begrundelser som "Du kan ikke afbryde nu, så går vi glip af videnskabelige undersøgelsesresultater" o.l.

En af konklusionerne på forsøget var, at moralske faktorer forholdsvis let kan skubbes til side gennem en velberegnet omstrukturering af de intellektuelle og sociale roller.

Bagefter samlede man lærerne og gennemgik med dem, hvad der i virkeligheden var sket, og fordi de selvfølgelig også havde nogle problemer med at være blevet brugt på den måde. Man forhørte dem også om deres begrundelser for at tildele eleven stød i stigende strømstyrke, og en af dem var, at de egentlig ikke følte det var deres ansvar. De adlød jo bare instrukser.

En af forsøgspersonerne var jøde. Hun havde haft store problemer med at forstå hvordan man under krigen kunne behandle jøderne som man gjorde.
Efter at have prøvet hvordan hendes egen dømmekraft kunne påvirkes, forstod hun lidt mere.

Man kan mene hvad man vil om den slags forsøg, men resultatet er værd at lægge mærke til. Hvor mange forbrydelser mod mennesker er ikke begået i lydighedens navn?

Og hvor mange bliver det ikke stadig??

En udvidet og uddybende forklaring:
http://ibog.psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1552

© Canopoux.dk